Sortowanie
Źródło opisu
Katalog księbozbioru
(25)
Forma i typ
Książki
(24)
Publikacje popularnonaukowe
(24)
Proza
(1)
Dostępność
dostępne
(25)
Placówka
Wypożyczalnia
(25)
Autor
Ajdukiewicz Kazimierz (1890-1963)
(2)
Ajdukiewicz Maria
(2)
Chmielewski Adam (1959- )
(2)
Hegel Georg Wilhelm Friedrich (1770-1831)
(2)
Ingarden Roman (1893-1970)
(2)
Iwaszkiewicz Jarosław (1894-1980)
(2)
Kant Immanuel (1724-1804)
(2)
Kartezjusz (1596-1650)
(2)
Kierkegaard Søren (1813-1855)
(2)
Kornatowski Wiktor (1911-1975)
(2)
Kołakowski Leszek (1927-2009)
(2)
Krahelska Halina (1920-1992)
(2)
Landman Adam (1902-1969)
(2)
Platon (427-347 p.n.e.)
(2)
Popper Karl R. (1902-1994)
(2)
Swieżawski Stefan (1907-2004)
(2)
Toeplitz Karol (1936- )
(2)
Witwicki Władysław (1878-1948)
(2)
Arystoteles (384-322 a.C.)
(1)
Arystoteles (384-322 p.n.e.)
(1)
Arystoteles (384-322 p.n.e.). Fysika
(1)
Arystoteles (384-322 p.n.e.). Perí poiītikī's
(1)
Augustyn (święty ; 354-430)
(1)
Augustyn (święty ; 354-430). O nieśmiertelności duszy
(1)
Augustyn (święty ; 354-430). O wielkości duszy
(1)
Awicenna (980-1037)
(1)
Baran Bogdan (1952- )
(1)
Bieńkowska Wiera (1912-1995)
(1)
Buchner Antoni (1941-2014)
(1)
Cierniakowa Zofia (1891-1983)
(1)
Cyceron (106-43 p.n.e). O wróżbiarstwie
(1)
Cyceron (106-43 p.n.e.)
(1)
Cyceron (106-43 p.n.e.). Cato Maior de senectute
(1)
Cyceron (106-43 p.n.e.). Laelius de amicitia
(1)
Dąmbska Izydora (1904-1983)
(1)
Heidegger Martin (1889-1976)
(1)
Jedlicki Witold
(1)
Kartezjusz (1596-1650). Rozmowa z Burmanem
(1)
Kartezjusz (1596-1650). Zarzuty kilku uczonych mężów dotyczące Medytacji wraz z odpowiedziami autora
(1)
Kartezjusz (1596-1650). Zarzuty uczonych mężów wraz z odpowiedziami autora
(1)
Konczewska Helena
(1)
Kuc Leszek (1927-1986)
(1)
Leśniak Kazimierz (1911-1987)
(1)
Myślicki Ignacy (1874-1935)
(1)
Ockham William (ok. 1285-ok. 1349)
(1)
Peretiatkowicz Antoni (1884-1956)
(1)
Platon (427-347 p.n.e.). Euthyfrōn
(1)
Platon (427-347 p.n.e.). Polityk
(1)
Platon (427-347 p.n.e.). Sophistes
(1)
Podbielski Henryk (1939- )
(1)
Rousseau Jean-Jacques (1712-1778)
(1)
Rousseau Jean-Jacques (1712-1778). List o widowiskach
(1)
Seneka (ok. 4 p.n.e.-65)
(1)
Składanek Bogdan (1931- )
(1)
Spinoza Baruch de (1632-1677)
(1)
Tatarkiewicz Władysław (1886-1980)
(1)
Turkowska Danuta
(1)
Wolter (1694-1778)
(1)
Wróblewski Witold (1938-2014)
(1)
Włodarczyk Tadeusz (1953- )
(1)
Śmigaj Józef
(1)
Świderkówna Anna (1925-2008)
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(25)
Okres powstania dzieła
2001-
(25)
Kraj wydania
Polska
(25)
Język
polski
(25)
Temat
Filozofia
(12)
Etyka
(6)
Metafizyka
(5)
Egzystencjalizm
(3)
Estetyka
(2)
Fizyka
(2)
Logika
(2)
Małżeństwo
(2)
Nauki społeczne
(2)
Państwo
(2)
Społeczeństwo otwarte
(2)
Teoria poznania
(2)
Świadomość
(2)
Antropologia filozoficzna
(1)
Chrześcijaństwo
(1)
Fenomenologia
(1)
Filozofia chrześcijańska
(1)
Filozofia kultury
(1)
Hegel, Georg Wilhelm Friedrich (1770-1831)
(1)
Marksizm
(1)
Nauki przyrodnicze
(1)
Newton, Isaac (1642-1727)
(1)
Ontologia
(1)
Patrologia
(1)
Platon (427-347 p.n.e.)
(1)
Poetyka
(1)
Prawo
(1)
Szczęście
(1)
Umowa społeczna
(1)
Temat: czas
1801-1900
(5)
400-301 p.n.e.
(5)
1701-1800
(4)
1601-1700
(3)
500-401 p.n.e.
(3)
1901-2000
(2)
1-100
(1)
100-1 p.n.e.
(1)
1001-1100
(1)
1301-1400
(1)
301-400
(1)
401-500
(1)
901-1000
(1)
Temat: miejsce
Grecja
(1)
Dziedzina i ujęcie
Filozofia i etyka
(23)
Fizyka i astronomia
(1)
25 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Wielcy Filozofowie ; 1)
"Wśród najstarszych zaginionych pism Arystotelesa z okresu młodości szczególne miejsce zajmuje Protreptikos - Zachęta do filozofii. (...) Pragnie więc Arystoteles wykazać wyższość życia intelektualnego nad innymi formami życia: że mądrość jest największym spośród wszystkich dóbr i najwyższym celem życia; że rozum jest najlepszą częścią nas samych, a najwyższą funkcją rozumu jest osiągnięcie prawdy; że człowiek jest częścią natury, a więc prawdę zdobędzie obserwując naturę; że prawdziwie mądry człowiek będzie przejmował z natury i rzeczywistości pewne stałe kryteria, za pomocą których będzie oceniał, co jest słuszne, szlachetne i pożyteczne; że tylko człowiek mądry poznaje naturę samą w sobie i naśladuje to, co jest "ścisłe w sobie"; że tylko on obserwuje naturę dogłębnie i nie wzoruje się nigdy na imitacjach; że poznanie prawdy jest nie tylko dobrem samym w sobie, lecz również jest pożyteczne dla ludzkiego życia; że wreszcie ci, którzy pragną osiągnąć ten cel muszą poświęcić się filozofii"
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Wielcy Filozofowie ; 2)
Pierwszą pracę przełożył Witold Wróblewski, drugą Henryk Podbielski.
Nowa, wyjątkowa kolekcja Gazety Wyborczej i Wydawnictwa Naukowego PWN. W ramach 25-tomowej serii prezentuje najsłynniejsze dzieła najważniejszych filozofów ostatnich dwóch tysiącleci: od Arystotelesa i Platona po Heideggera i Kołakowskiego. Kolekcja dzieł najsłynniejszych filozofów proponuje czytelnikowi kanon filozofii - wiedzę absolutnie obowiązkową. Pozwala obcować z myślami najbardziej przenikliwych umysłów w dziejach. To prawdziwa klasyka, która w dzisiejszym świecie - przyznajmy, trochę powierzchownym - przynosi ulgę i ożywienie. Arystoteles zachęca do filozofowania i zastanawia się, jak funkcjonuje świat.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Wielcy Filozofowie ; 7)
Solilokwia przełożyła Anna Świderkówna, O nieśmiertelności duszy przełożył Leszek Kuc, O wielkości duszy przełożyła Danuta Turkowska.
Dialog Augustyna z własnym rozumem jest jednocześnie intymnym zwierzeniem i filozoficznym traktatem. Żarliwy, wręcz namiętny stosunek filozofa do prawdy i filozoficznych dociekań nadał taką formę także pozostałym dialogom - O NIEŚMIERTELNOŚCI DUSZY i O WIELKOŚCI DUSZY. Posługując się językiem pełnym metafor, Augustyn z pasją dyskutuje nie tylko o tajemnicach duszy, ale też o sprawach codziennych. Jak rozpoznajemy fałsz, jak pracują nasze zmysły, jak odczuwa nasze ciało, jak rozumiemy poszczególne słowa? Dla Augustyna bowiem życie, myślenie, wiedza, miłość do ludzi i miłość do Boga stanowią jedność.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 14 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Wielcy Filozofowie ; 8)
Awicenna musiał być nieprzeciętnie zdolny, skoro już w wieku 18 lat zdążył opanować niemal całą ówczesną wiedzę i stać się wyśmienitym lekarzem. W jego tekstach można wręcz wyczuć rozczarowanie, że wszystko jest „niezbyt trudne”, jak stwierdził, myśląc o medycynie. Niezależnie od tej nonszalancji refleksyjne i nowatorskie podejście uczyniło go ojcem medycyny i stomatologii (jako pierwszy zalecał mycie zębów). Miał szczęście żyć w kulturze bardzo otwartej na wiedzę i intelektualne dokonania innych narodów, uznającej naukę i wykształcenie za najwyższe wartości. W końcu też natknął się na dziedzinę wiedzy, której opanowanie sprawiło mu pewien problem i dlatego zyskała jego szczególne zainteresowanie i uwagę. Była to metafizyka. Księga wiedzy nosi tytuł godny dzieła najwybitniejszego uczonego świata islamu. Inspiracją dla Awicenny był Arystoteles, którego Metafizykę znał na pamięć zgodnie z erudycyjnymi wymogami swego środowiska. Nie był jednak typowym arabskim erudytą, który kwiecistym językiem odtwarza poglądy poprzedników. Awicenna posługiwał się tonem nadzwyczaj rzeczowym w porównaniu z innymi współczesnymi mu myślicielami, przyjmując wiele tez Arystotelesa, ale jednocześnie ufając własnej intuicji i sposobowi myślenia. Z trzech potężnych bloków – logiki, metafizyki i fizyki – perski uczony stworzył konstrukcję obejmującą całą ludzką wiedzę.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Wielcy Filozofowie ; 5)
Rozmowy tuskulańskie przełożył Józef Śmigaj ; O starości przeł. Zofia Cierniakowa ; O przyjaźni ; O wróżbiarstwie przełożył Wiktor Kornatowski.
Rozmowy tuskulańskie to bodaj najsłynniejsze dzieło Cycerona. Dziś nazwalibyśmy je może poradnikiem życiowym i umieścili w dziale psychologii, lecz dla praktycznych Rzymian był to po prostu styl uprawiania filozofii. Tak więc bogaty, kipiący od wspaniałych oratorskich zabiegów i poetycki tekst Cycerona ma z poradnikiem wspólny tylko cel: pomóc zrozumieć i rozbroić dręczący nas niepokój, wskazać drogę ku szczęściu. Wielką popularnością cieszyły się też inne pisma Cycerona, pierwotnie zresztą planowane jako część Rozmów, mianowicie: O starości i O przyjaźni, w których pobrzmiewają poruszające tony osobistego wyznania. W traktacie O wróżbiarstwie Cyceron, zgodnie z tytułem, zapuszcza się w tajemniczy świat wróżb, snów i mitów rzymskich oraz etruskich. Średnia ocen 7,1 / 10 31 ocen Oceń przeczytaną książkę Dodaj książkę do biblioteczki
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Wielcy Filozofowie ; 17)
Tytuł oryginału: "Die Phänomenologie des Geistes".
Fenomenologia ducha Hegla jest jednym z najsłynniejszych dzieł w całej europejskiej historii filozofii. Jest to dzieło zdumiewające swą oryginalnością. Hegel wychodzi w nim wielorako poza koleiny, którymi posuwała się do tej pory myśl filozoficzna, i zarazem zamyka relatywnie krótki okres niezwykle dynamicznego rozwoju filozofii niemieckiej, zaczynający się od kantowskiego "przewrotu kopernikańskiego". Oryginalność stanowiska Hegla polega zwłaszcza na przerzucaniu pomostów między sferami, które zazwyczaj traktowane były rozłącznie. Myślenie i byt, świadomość i samowiedza, teoria i praktyka, prawda i fałsz - to tylko niektóre przeciwieństwa, które w jego filozofii się łączą. Zaś sama filozofia wtopiona jest w sposób organiczny w historię filozofii, ta zaś - w historię powszechną. I to właśnie stanowi specyficzny charakter tego dzieła. Hegel przedstawia w nim własne stanowisko filozoficzne, a zarazem jego "historyczną dedukcję", czyli szczególnego rodzaju historię filozofii i historię w ogóle, ponieważ konkretna filozofia wyraża zawsze jakąś postać świata. W samym tytule dzieła łączą się dwa przeciwieństwa - "duch", który jest najwyższą prawdą, i jego różne od prawdy przejawy, formy zjawiskowe, czyli "fenomeny". W koncepcji fenomenologii jako opisu różnych przejawów ducha w ich koniecznym następowaniu po sobie zawiera się idea istotnego związku między prawdą a fałszem. Droga do prawdy prowadzi przez błędy i nawet gdy prawda absolutna już się w świecie pojawiła, nie można jej poznać w inny sposób niż przez przejście w myśli całej tej drogi - drogi stopniowego uwalniania się od tego, co nie jest prawdą, lecz pozorem. W ostatecznym rezultacie, w wiedzy absolutnej, cała ta droga jest zawarta jako "zniesiona" - jej po-szczególne etapy są zanegowane o tyle, o ile pojmuje się je jako wyraz całej prawdy, ale zachowane jako "logiczne momenty" całości. Prawdą, absolutem jest duch. Ten Heglowski punkt widzenia nasuwał zawsze pytania o stosunek między absolutem a jednostką ludzką, absolutem a Bogiem, filozofią a religią. Historycy filozofii odpowiadali na te pytania na wszelkie możliwe sposoby. Nie ulega jednak wątpliwości, że absolut realizuje się dzięki historii, że historia dokonuje się dzięki aktywności jednostkowych podmiotów i że realizacją absolutu jest wiedza absolutna, mająca formę filozoficzną, pojęciową, w której forma religijna ulega zniesieniu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Wielcy Filozofowie ; 18)
Tytuł oryginału: "Die Phänomenologie des Geistes".
Fenomenologia ducha Hegla jest jednym z najsłynniejszych dzieł w całej europejskiej historii filozofii. Jest to dzieło zdumiewające swą oryginalnością. Hegel wychodzi w nim wielorako poza koleiny, którymi posuwała się do tej pory myśl filozoficzna, i zarazem zamyka relatywnie krótki okres niezwykle dynamicznego rozwoju filozofii niemieckiej, zaczynający się od kantowskiego "przewrotu kopernikańskiego". Oryginalność stanowiska Hegla polega zwłaszcza na przerzucaniu pomostów między sferami, które zazwyczaj traktowane były rozłącznie. Myślenie i byt, świadomość i samowiedza, teoria i praktyka, prawda i fałsz - to tylko niektóre przeciwieństwa, które w jego filozofii się łączą. Zaś sama filozofia wtopiona jest w sposób organiczny w historię filozofii, ta zaś - w historię powszechną. I to właśnie stanowi specyficzny charakter tego dzieła. Hegel przedstawia w nim własne stanowisko filozoficzne, a zarazem jego "historyczną dedukcję", czyli szczególnego rodzaju historię filozofii i historię w ogóle, ponieważ konkretna filozofia wyraża zawsze jakąś postać świata. W samym tytule dzieła łączą się dwa przeciwieństwa - "duch", który jest najwyższą prawdą, i jego różne od prawdy przejawy, formy zjawiskowe, czyli "fenomeny". W koncepcji fenomenologii jako opisu różnych przejawów ducha w ich koniecznym następowaniu po sobie zawiera się idea istotnego związku między prawdą a fałszem. Droga do prawdy prowadzi przez błędy i nawet gdy prawda absolutna już się w świecie pojawiła, nie można jej poznać w inny sposób niż przez przejście w myśli całej tej drogi - drogi stopniowego uwalniania się od tego, co nie jest prawdą, lecz pozorem. W ostatecznym rezultacie, w wiedzy absolutnej, cała ta droga jest zawarta jako "zniesiona" - jej po-szczególne etapy są zanegowane o tyle, o ile pojmuje się je jako wyraz całej prawdy, ale zachowane jako "logiczne momenty" całości. Prawdą, absolutem jest duch. Ten Heglowski punkt widzenia nasuwał zawsze pytania o stosunek między absolutem a jednostką ludzką, absolutem a Bogiem, filozofią a religią. Historycy filozofii odpowiadali na te pytania na wszelkie możliwe sposoby. Nie ulega jednak wątpliwości, że absolut realizuje się dzięki historii, że historia dokonuje się dzięki aktywności jednostkowych podmiotów i że realizacją absolutu jest wiedza absolutna, mająca formę filozoficzną, pojęciową, w której forma religijna ulega zniesieniu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Wielcy Filozofowie ; 23)
"Czy w dzisiejszych czasach dysponujemy odpowiedzią na pytania, co właściwie rozumiemy pod słowem 'bytujący'? W żadnym razie nie. Dlatego trzeba na nowo postawić pytanie o sens bycia. Czy jednak dzisiaj fakt, że nie rozumiemy wyrażenia 'bycie', jest naszym jedynym kłopotem? Bynajmniej. Dlatego też przede wszystkim musimy na nowo obudzić zrozumienie dla sensu tego pytania. Zamiarem niniejszej rozprawy jest konkretne opracowanie pytania o sens 'bycia'. Prowizorycznym celem zaś będzie interpretacja czasu jako możliwego horyzontu wszelkiego w ogóle rozumienia bycia."
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Wielcy Filozofowie ; 15)
Pierwszy tom "Krytyki czystego rozumu" wprowadzał czytelnika w podstawy koncepcji Kanta. Wiemy już, w jaki sposób nasz aparat poznawczy określa naszą wiedzę na temat świata rzeczy. Rzeczywistość, którą odczuwany jako zewnętrzną, interpretujemy tak, jak pozwalają nam na to zmysły i intelekt.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Wielcy Filozofowie ; 16)
Tom drugi "Krytyki…" pokazuje dalsze konsekwencje Kantowskiego przewrotu. Śledzimy, co dzieje się z naszym poznaniem na wyższym poziomie. Człowiek bowiem nie tylko zdobywa i porządkuje wiedzę o rzeczach. Czyniąc to, tworzy zarazem bardzo szczególny świat pojęć, i również tę rzeczywistość interpretuje, również w niej żyje. Władzą, która rządzi w tej przestrzeni, jest rozum, kontaktujący się tylko z wewnętrznym światem intelektu, ale już nie ze światem rzeczy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Wielcy Filozofowie ; 11)
Pierwsza pracę przełożyli Maria i Kazimierz Ajdukiewiczowie, drugą Stefan Swieżawski, trzecią Izydora Dąmbska.
Kartezjusz, francuski filozof i uczony, jest ojcem nowożytnej refleksji, tradycyjnego europejskiego sposobu myślenia i krytycznego uprawiania nauki. Był niewiarygodnie wszechstronnym, pracowitym i aktywnym uczonym. Choć wiele lat żył w ukryciu i samotności, brał też udział w wojnie, zajmował się dosłownie każdą uprawianą wówczas dziedziną nauki, był autorem wielu wynalazków i nauczycielem królowej Szwecji. Medytacje to w twórczości Kartezjusza tekst najważniejszy, a także jeden z podstawowych w filozofii w ogóle. Zarzuty uczonych mężów wraz z odpowiedziami autora stanowią zaś ich nierozdzielną część, a zarazem wspaniały przykład filozoficznej dyskusji i refleksyjnego zaangażowania. Wielki spekulatywny umysł Kartezjusza wypróbowuje coraz to nowe wnioskowania, szukając, gimnastykując się, by oddać słowami wszystkie zawiłości problemu. Tekst zarzutów i odpowiedzi ma niesamowitą dynamikę, która w zderzeniu z logiczną dyscypliną poszczególnych wywodów daje efekt przypominający klasyczny dramat literacki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Wielcy Filozofowie ; 10)
Pierwsza pracę przełożyła Maria i Kazimierz Ajdukiewiczowie, drugą Stefan Swieżawski.
Kartezjusz, francuski filozof i uczony, jest ojcem nowożytnej refleksji, tradycyjnego europejskiego sposobu myślenia i krytycznego uprawiania nauki. Był niewiarygodnie wszechstronnym, pracowitym i aktywnym uczonym. Choć wiele lat żył w ukryciu i samotności, brał też udział w wojnie, zajmował się dosłownie każdą uprawianą wówczas dziedziną nauki, był autorem wielu wynalazków i nauczycielem królowej Szwecji. Medytacje to w twórczości Kartezjusza tekst najważniejszy, a także jeden z podstawowych w filozofii w ogóle. Myśliciel opisuje perypetie umysłu, który szuka pewności w sprawie tego, co istnieje naprawdę i co jest jego własną treścią. Zanalizowane zostają najważniejsze umysłowe zjawiska: proces wątpienia, postrzegania i myślenia, oraz klasyczne problemy metafizyczne - istnienie Boga, pojęcia substancji i przyczyny, natura ciała i wyobraźni.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Wielcy Filozofowie ; 19)
W tomie I Albo-albo Soren Kierkegaard przyglądał się życiu estetycznemu, w którym artysta (artysta w szerokim sensie, np. uwodziciel) bawi się samym faktem, że może coś przedsięwziąć, bawi się kreacją, wolnością i możliwościami. I osiąga sukces.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Wielcy Filozofowie ; 20)
Tom drugi wprowadza nas w stadium etyczne, dowodząc wyższości małżeństwa nad uwodzeniem. Nie chodzi bynajmniej o jakieś ascetyczne praktyki, mistycyzm i spektakularne ofiarowanie się Bogu. To byłby nadal estetyzm, a ponadto obojętność - czy to obojętność artysty zapatrzonego w sztukę, talent i to, co interesujące, czy mistyka zapatrzonego w Boga, własną doskonałość i to, co wzniosłe. Prawdziwy rycerz wiary, szczególna postać tego stadium, może być księgowym, królem lub kelnerką. Każdy może być człowiekiem niezwykłym, robiąc to, co do niego należy. Po lekturze książki Kierkegaarda przychodzi do głowy naiwna myśl: właściwie trudno uwierzyć, że ktoś coś takiego w ogóle wymyślił i napisał. Coś tak dobrego, z takim opanowaniem warsztatu, wszystkich poziomów znaczeń, z tym rozstawieniem pojęć i figur, z tak pomysłowymi konstrukcjami, takim bogatym stylem. Rzadko mamy do czynienia z dziełami, które zadziwiają nas aż do tego stopnia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Wielcy Filozofowie ; 25)
Zbiór esejów z przełomu lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Rozważania dotyczą klasycznych problemów filozoficznych i podstawowych pojęć, wokół których organizuje się kultura. Istota filozofii, natura prawdy, mechanizmy i typy osobowości, problem decyzji, autorytetu, religii, wreszcie (autoironiczne po części) pytanie o znaczenie humanistyki i humanistów – to zagadnienia, które Profesor bada ze swobodą i zainteresowaniem wytrawnego filozofa i historyka. Dla polskiego czytelnika uderzający jest szczery szacunek dla myśli Marksa, oparty na dogłębnej lekturze i prawdziwym zrozumieniu, oraz niechęć do wszelkich upraszczających interpretacji Marksowskiej filozofii. Cała tak książka bowiem to krytyka niesamodzielności myślowej, banalności w refleksji, urzeczawiającego i abstrakcyjnego podejścia do świata i życia. "Ludzki punkt widzenia pozwala nam nieograniczenie rozszerzać wiedzę o świecie, ale wszechświat nasz będzie miał zawsze tyleż wymiarów, ile my sami. Będzie on również w tym stopniu zamknięty albo otwarty, w jakim jest każdy z nas."
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Wielcy Filozofowie ; 9)
Suma logiczna jest świadectwem przekonania, że logika to droga do prawdy. I faktycznie, zastosowana tu zasada - powiedzielibyśmy dziś - ekonomii myślenia, słynna brzytwa Ockhama, niezmiernie przysłużyła się nauce i filozofii. Podobnie cenne było oddzielenie logiki i metafizyki, które otworzyło drogę nowoczesnemu sposobowi myślenia o języku, mechanizmach działania umysłu i łączenia słów z rzeczami.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Wielcy Filozofowie ; 4)
W świecie idei Platona jedną z najistotniejszych była idea państwa doskonałego, rządzonego przez mędrców- filozofów, realizującego takie wartości jak: Sprawiedliwość, Prawda, Dobro i Piękno. Warunkiem realizacji tych szczytnych celów było odrzucenie demokracji. Cóż bowiem miała i ma do zaoferowania demokracja, która zabiła tak prawego i uczciwego człowieka jak Sokrates, która podporządkowuje - tkwiącej w ciemnej jaskini- większości racje wykształconych elit i jednostek, która niweluje różnice wynikające z naturalnych dysproporcji zdolności i charakterów ludzi, która wreszcie zrównuje w prawach głupców i mędrców, oszustów i ludzi honoru?
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Wielcy Filozofowie ; 3)
Podczas lekcji Platon zauważa, że jego nauczyciel Sokrates, jest dziwnie roztargniony i zachowuje się inaczej niż dotychczas. Pełen podejrzeń, postanawia go śledzić. Wkrótce odkrywa, że mistrz, ściągając na siebie gniew swojej żony Ksantypy, ucieka z domu, by uczestniczyć w przyjęciu u swego przyjaciela, Agatona. Przyłapany na gorącym uczynku, Sokrates wyjaśnia Platonowi, czym jest sympozjum, na którym, oprócz jedzenia i picia, dyskutuje się o najważniejszej rzeczy na świecie. W końcu, ku wielkiej radości chłopca, zabiera go ze sobą na ucztę. W ten sposób uczeń będzie mógł zaspokoić ciekawość. Co jest najważniejsze na świecie? O czym mówi legenda, której bohaterami są ludzie-piłki, ukarani przez bogów za pychę? Wątek tej opowieści osnuty jest na sławnym Dialogu Platona Uczta. Po dwóch tysiącach lat nauki zawarte na stronach platońskich ksiąg, nie straciły niczego ze swej mądrości i piękna. Niniejsza opowieść, jak wszystkie inne z tej serii, pragnie przybliżyć młodemu czytelnikowi skarby filozofii.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Wielcy Filozofowie ; 21)
Tytuł oryginału: "The open society and its enemies. Vol. 1, The spell of Plato" 1962.
Opublikowana przed sześćdziesięcioma laty dwutomowa książka Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie zawiera wykład filozofii politycznej jej Autora. Tom I jest krytyczną analizą poglądów politycznych Platona - jego wizji "idealnego", autorytarnego i totalitarnego państwa; tom II zawiera krytykę historycyzmu Hegla i Marksa oraz irracjonalizmu i intelektualnej arogancji wszelkich proroctw historycznych, opartych na domniemanych niewzruszonych prawach historii. Koncepcjom tym Autor przeciwstawia ideę społeczeństwa otwartego, gwarantującego wolność jednostki, w szczególności wolność myśli, która umożliwia m.in. "inżynierię społeczną", tj. stopniowe poprawianie struktur i instytucji życia społecznego, zapobiega natomiast niebezpieczeństwom, jakie niesie wszelka forma niekontrolowanej władzy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 14 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Wielcy Filozofowie ; 22)
Tytuł oryginału: "The open society and its enemies. Vol. 2, The high tide of prophecy: Hegel, Marx, and the aftermath".
Opublikowana przed sześćdziesięcioma laty dwutomowa książka Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie zawiera wykład filozofii politycznej jej Autora. Tom I jest krytyczną analizą poglądów politycznych Platona - jego wizji "idealnego", autorytarnego i totalitarnego państwa; tom II zawiera krytykę historycyzmu Hegla i Marksa oraz irracjonalizmu i intelektualnej arogancji wszelkich proroctw historycznych, opartych na domniemanych niewzruszonych prawach historii. Koncepcjom tym Autor przeciwstawia ideę społeczeństwa otwartego, gwarantującego wolność jednostki, w szczególności wolność myśli, która umożliwia m.in. "inżynierię społeczną", tj. stopniowe poprawianie struktur i instytucji życia społecznego, zapobiega natomiast niebezpieczeństwom, jakie niesie wszelka forma niekontrolowanej władzy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 14 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej